Prunele

 

Prunele

Esti pe dietetik.ro, locul in care afli cum sa traiesti sanatos si ce diete ti se potrivesc!

Prunele (Prunus Domestica) sunt inrudite biologic cu piersicile, nectarinele si migdalele si sunt specia cea mai variata din categoria fructelor, existand in prezent peste 2000 de specii diferite cunoscute ale acestui fruct zemos. Ajunse la maturitate toamna, in Europa, prunele fac deliciul celor obisnuiti cu deserturile consistente (gem, dulceata, prajituri), dar sunt foarte cunoscutedin punct de vedere social in Romania si in Serbia pentru faptul ca se obtine din ele tuica, bautura alcolica traditionala a celor doua tari vecine.

 

PROPRIETATILE DE BAZA

Vitamina C (o pruna asigura 10% din necesarul zilnic), vitamina A (sub forma de beta-caroten), fibrele, vitamina B2 (riboflavina) si potasiul sunt cei mai importanti nutrienti ai acestui fruct, cei care include pruna pe lista alimentelor sanatoase.

Atat pruna proaspata, cat si cea uscata au fost intens studiate de specialisti, care au descoperit ca cele doua variante ale acestui fruct contin doi fitonutrienti unici, denumiti neoclorogenic si acid clorogenic, care au calitati antioxidante puternice, distrugand unii radicali liberi care ataca celulele umane. La fel, acesti fenoli puternici protejeaza stratul natural de grasimi care compun neuronii creierului uman.

Un alt avantaj al consumului de prune si de prune uscate il reprezinta faptul ca acestea sporesc prin vitamina C prezenta capacitatea organismului de a mari absorbtia fierului din diferite surse. Prunele au mari proprietati energizante, in special gratie continutului natural de zaharuri. In fine, prunele mai sunt laudate pentru ca pot alunga oboseala sau senzatia de stres, dar si pentru ca sunt un aliat de nadejde al majoritatii functiilor intestinale.

Atentie: persoanele suferinde cu rinichii sau cu fierea trebuie sa evite consumul regulat de prune, in detrimentul unuia atent controlat, iar persoanele diabetice trebuie sa evite aproape in totalitate consumul prunelor.

Continut caloric: 54 la 100 de grame (36 la un o pruna medie de 66 de grame).

 

CELE MAI UTILE INTREBUINTARI CULINARE

Prunele se consuma, deobicei, proaspete , in forma lor naturala. Dimineata, la micul dejun, taiati doua prune in felii de mici dimensiuni si adaugati-le in bolul de cereale cu lapte. Incercati sa nu consumati fructele proaspete ca si desert, ci ca pe un preambul inaintea meselor mari, cu aproximativ 30 de minute inainte de acestea.

Evident, una dintre cele mai cunoscute mancaruri obtinute din prune este mancarea de prune uscate, consumata traditional in special in perioadele de post. In aceeasi categorie, orezul cu prune uscate poate fi o alta varianta pentru post.

Ca si deserturi, galustele cu prune nu mai au nevoie de recomandare, in timp ce in Ardeal se prepara un alt produs foarte gustos, numit lichiu de prune, care este o placinta consistenta coapta, in cele mai multe cazuri, la cuptorul cu lemne. Mai puteti incerca o reteta gustoasa: fierbeti prune, dupa ce le-ati taiat pe din doua, in vin rosu dulce, timp de 8-10 minute, iar la final puneti-le pe o farfurie si presarati peste ele coaja de lamaie rasa. In unele bucatarii europene (cele baltice in special, dar si in Polonia), prunele sunt folosite in compozitia mai multor tipuri de paine. In fine, cine nu a facut in casa macar o data prajituri sau tarte pe baza de prune?

Prunele uscate sunt o varianta din ce in ce mai populara de consum. Uscate (confiate), au chiar un nivel mai ridicat de antioxidanti si prezinta avanatajul ca se pot pastra mai mult timp decat prunele proaspete.

Stim cu totii cat de importante si de recomandate sunt cele 5 porti zilnice de legume sau de fructe, utile in mentinerea unei sanatati optime si a unei vieti cat mai lungi. Iata, pe scurt, cum putem sa folosim prunele de trei ori pe zi: dimineata, le putem folosi alaturi de cereale, in timpul zilei le putem consuma ca snackuri, iar seara le putem adauga la o mancare de orez brun (mai sanatos), alaturi de migdale. Ce-ar fi sa incercati sa consumati o saptamana mancaruri pe baza de prune?

 

LA CE TREBUIE SA FITI ATENTI CAND CUMPARATI SI DEPOZITATI PRUNELE

Daca vreti sa achizitionati prune care sunt gata coapte, fiind tocmai bune de consumat, trebuie ca la atingere acestea sa se lase usor sub presiunea degetelor si sa fie usor moi in partea lor superioara. In nici un caz nu cumparati prune care sunt tari la atingere. Evident, acestea nu trebuie sa aiba urme de lovituri, taieturi sau puncte de diferite culori (albe, negre, maronii).

Daca totusi ati intrat in posesia unor prune care inca nu sunt coapte, este bine sa le lasati la temperatura camerei, fara a le inveli in nimic altceva, timp de o zi sau doua, verificand dupa o zi stadiul in care au ajuns. La frigider pot fi tinute aproximativ trei zile, din momentul in care sunt coapte. Atentie, daca doriti sa congelati prune pentru sezonul rece, trebuie sa le scoateti inainte samburele, pentru a va asigura ca pruna isi va pastra intact calitatile si dupa decongelarea ulterioara.

Daca doriti sa consumati prune dupa ce le-ati tinut la frigider, este bine sa le lasati inainte timp de 15-20 de minute la temperatura camerei, pentru a fi cat mai zemoase si cat mai dulci. In caz ca nu ati aflat pana acum cum se scoate samburele de pruna cat mai usor, iata pasii: taiati pruna pe din doua, pe lungimea ei, in jurul samburelui. Tineti apoi mana stanga pe jumatatea din stanga si mana dreapta pe jumatatea din dreapta. Rotiti acum in sens diferit cele doua jumatati, care se vor separa total extrem de usor, lasand la vedere samburele.

 

INEDIT DESPRE PRUNE

  • Avem un motiv de mandrie: potrivit ultimelor date oficiale, pe anul 2007, Romania este al patrulea mare producator mondial de prune;
  • Exista doua mari tipuri de prune comercializate pe plan mondial: europene (se coc toamna) si japoneze (ajung la maturitate in lunile iunie – august). Cele europene au aproximativ 2000 de ani vechime, provin din regiunea Marii Caspice si au fost introduse in Statele Unite in secolul 17, in timp ce cele japoneze (care provin din China, dar si-au capatat acest nume gratie tarii in care au fost cultivate apoi pe teritorii extinse) au aproximativ 1500 de ani vechime.

CONCLUZIE: Prunele (dar si sucul natural obtinut din prune) mai sunt cunoscute si pentru proprietatile diuretice (gratie in special celulozei) si pentru faptul ca au capacitatea de a regla admirabil tranzitul intestinal in special pe timp de noapte, atunci cand organsimul isi pune in ordine functiile. Considerate in lumea gastronomica drept “fructele dupa care nu te dai in vant”, prunele merita mai multa atentie gratie proprietatilor curative importante.


Tags:
prune
digestie
tranzit intestinal
hidratare
vitamina c
Bookmark and Share
[del.icio.us] [Digg] [StumbleUpon] [Twitter]
 
Articole similare
Aboneaza-te la RSS
5 Comentarii
  • madalinaloredana
    1. madalinaloredana 24.08.2011 18:39

    Super... chiar nu stiam atat de multe despre prune. Soacra mea este cu noi in Olanda, dar ea este la cules de fructe... aici tocmai s-au terminat de cules prunele, am facut gem, si cred ca am mancat cateva ladite in ultima luna, sunt super bune si chiar regleaza tranzitul intestinal care la mine e fff lent, pacat ca doar pe perioada consumului.

  • Prunus Hungarorum
    2. Prunus Hungarorum 18.07.2012 18:14

    mereti ma cu tuica voastra ca nu face dpi bani... Pálinka mai zic si eu'

  • Pasha
    3. Pasha 18.09.2012 13:11

    "Prunus Hungarorum"... tuica, palinca, samagonul, ce are a face cu etnia? tocmai, la un paharut toata lumea este prieten, ai venit tu sa.., numai bine!

  • Re
    4. Re 19.09.2012 02:42

    are de a face cu etnia! uite ca nu eu am venit...poate tu.strabunicii mei au fiert palinca aici in ''arideal''mai nou,ai tai unde (mamaliga)? ...numai bine va fi..acuma e jale!

  • Ada
    5. Ada 23.01.2014 11:47

    wow

Lasa un comentariu
 
codul de validare
 
Calculator
cm
kg
ani
   
Planifica-ti meniul
 
Intreaba specialistul
  • Dietetik raspunde, Dietetik raspunde

    Redactorii Dietetik.ro isi pun la bataie experienta si cunostintele acumulate. Adresati aici intrebarile...

  • Andra Chirnogeanu, Fitness trainer Fitcurves Andra Chirnogeanu
    Fitness trainer Fitcurves

Adreseaza o intrebare