Somonul

Carnea portocalie de somon a devenit una dintre noile vedete in materie de diete si viata sanatoasa in ultimii ani. Acum insa, va intreb direct: careia ii acordati o mai mare dragoste, celei afumate, sau celei proaspete? Si nu va intreb degeaba, fiindca stim cu totii ca somonul afumat ambalat a devenit o obisnuinta in orice supermagazin. Carnea proaspata de somon insa, mai putin. Somonul este relativ sarac in calorii si scazut in grasimi saturate, dar bogat in proteine si in special in acizii grasi omega 3, foarte utili sanatatii noastre.  

Nu trebuie sa-mi spuneti: stiu ca majoritatea dintre voi ati fost bombardati cu informatia potrivit careia somonul este bogat in omega 3. Insa acum aflati un amanunt important: exista alte doua elemente mai bogate decat omega 3 in 100 de grame de carne pura de somon. Stiti care sunt? Va mai las sau va spun direct? Iata-le: triptofanul, un aminoacid esential care stimuleaza productia de serotonina (96% din necesarul zinic) si vitamina D, care mentine normal nivelul de calciu si de fosfor din organism (94% din necesarul zilnic). De-abia dupa aceste doua bogatii urmeaza acizii grasi omega 3, care, in 100 de grame de carne de somon, asigura 80% din necesarul zilnic.

Esti pe dietetik.ro, locul in care afli cum sa traiesti sanatos si ce diete ti se potrivesc!

Dupa aceste 3 elemente care fac somonul foarte sanatos, mai exista o serie de minerale si de vitamine esentiale, in ordinea concentratiei: seleniul, proteinele, vitamina B3 (niacina), vitamina B12 (cobalamina), fosforul, magneziul si vitamina B6 (piridoxina).

Si acum avantajele directe ale consumului de somon:

  • Doua portii pe saptamana de cate 200 de grame cresc nivelul de omega 3 din organism la fel de mult precum ar face-o cate o pastila/supliment de ulei de peste/omega 3, timp de o saptamana;
  • Organismul absoarbe mai rapid si mai eficient omega 3 din carnea de somon decat din pastilele de ulei de ficat de cod din magazine;
  • Apar beneficii pentru sistemul cardiovascular, micsorandu-se riscurile de boli ale inimii si tonifiind muschii inimii;
  • Protejeaza impotriva aritmiei, o alta afectiune periculoasa a inimii, care este fatala in destule cazuri; daca veti prepara somonul la cuptor, in detrimentul celui prajit, beneficiile vor fi si mai mari;
  • Nivelul trigliceridelor (grasimea din sange) din organism scade dupa doar doua portii de somon la gratar sau la aburi; Vreti sa va spun ca eu, acum o saptamana, aveam un nivel de trigliceride de doar 51 (nivelul normal/sanatos e sub 150), fiindca eu consum regulat somon?
  • Previne si controleaza presiunea si tensiunea din sange;
  • Alaturi de consumul de fructe si de legume, si cel de peste (deci, implicit de somon) previne aparitia emboliilor pulmonare (obstruarea vaselor pulmonare cu sange coagulat);
  • Asigura protectie cardiovasculara pentru femeile care au diabet si care se afla in perioada postmenopauzei;
  • Acizii grasi omega 3 previn obezitatea si imbunatatesc raspunsul organismului la insulina;
  • Aceiasi acizi omega 3 au rol protectiv impotriva cancerului colorectal, de ficat si celui de prostata;
  • Carnea de somon, ca si cerealele integrale, pot fi de ajutor copiilor care au crize de astm;
  • In fine, acizii grasi din somon ajuta foarte mult pentru o memorie buna si pentru protejarea celulelor creierului, nu numai la varsta a treia, dar in orice moment al vietii.

Atentionare: somonul de ferma este considerat a avea concentratii ridicate de dioxina, un carcinogen periculos pentru organism. De aceea, daca nu veti gasi somon salbatic, este de preferat sa consumati maximum 4 portii de somon de luna, fiindca, cel mai probabil, acesta provine din crescatorii din nordul Europei sau din nordul Americii de Nord. Cel mai sigur somon este cel salbatic din Pacific.

Contraindicatii: Si somonul contine purine, substante care fomeaza acidul uric, asadar persoanele care sufera de guta sau de rinichi trebuie sa evite consumul constant al acestui peste.

Continut caloric: 235 la 100 de grame (facut la aburi sau la cuptor).  

 Afla pe pagina urmatoare restul amanuntelor despre somon

Tags:
somon
acizi omega
aritmie
tensiune
Florii
masa de Paste
masa de Craciun
grasimi sanatoase
Bookmark and Share
[del.icio.us] [Digg] [StumbleUpon] [Twitter]
 
Articole similare
Aboneaza-te la RSS
5 Comentarii
  • Helga
    1. Helga 14.09.2009 17:25

    Eu cumpar intotdeauna somon proaspat.Mancam cam odata pe saptamana somon.Si copiilor le place foarte mult.E foarte delicios si sanatos.E putin scump,dar merita de cumparat,mai ales pentru vitaminele pe care le contine.

  • alexandra
    2. alexandra 17.09.2009 10:55

    Da, si eu stiu ca este foarte sanatos.

  • jeanette
    3. jeanette 20.11.2009 17:35

    cand faceti aceasta afirmatie? ar fi foarte interesant pentru cititori, multumim mult!

  • moldo
    4. moldo 26.06.2010 23:04

    e super bun si sanatos,mai ales la gratar

  • mihaila ana elena
    5. mihaila ana elena 14.01.2011 11:16

    am cumparat somon congelat ,dar nu are carnea roz

Lasa un comentariu
 
codul de validare
 
Calculator
cm
kg
ani
   
Planifica-ti meniul
 
Intreaba specialistul
  • Dietetik raspunde, Dietetik raspunde

    Redactorii Dietetik.ro isi pun la bataie experienta si cunostintele acumulate. Adresati aici intrebarile...

  • Andra Chirnogeanu, Fitness trainer Fitcurves Andra Chirnogeanu
    Fitness trainer Fitcurves

Adreseaza o intrebare