Caloriile alimentelor

Caloriile alimentelor sunt un subiect de permanenta actualitate. Numarul caloriilor din alimente este mentionat pe etichete, pe toate ambalajele, in meniul restaurantelor. Termenul de calorie este folosit in mod curent pentru kilocalorii, si pare o notiune simpla, pe principiul: daca mananci mai multe decat organismul are nevoie, te ingrasi. Dar lucrurile nu sunt chiar atat de simple.

      

Esti pe dietetik.ro, locul in care afli cum sa traiesti sanatos si ce diete ti se potrivesc!

Corpul uman functioneaza cu energia rezultata din arderile interne, la nivel celular, ceea ce in esenta este o reactie simpla de oxidare a carbohidratilor, a grasimilor si a proteinelor. Fundamental necesar este, atunci cand evaluezi alimentele, sa tii cont si de cantitatile de carbohidrati, proteine si grasimi pe care le contin alimentele, si nu doar de numarul de calorii, in ansamblu. Si asta pentru ca nu toate caloriile au efecte egale.

"Combustibilul" nostru vine din  proteine, carbohidrati si grasimi. Iar acestea sunt gestionate diferit de catre organism, astfel ca au efecte diferite. Spre exemplu, pentru o suta de calorii luate din carbohidrati, organismul consuma 5-10 calorii cu digerarea lor.  Pentru grasimi este nevoie de foarte putine calorii, iar pentru digerarea a o suta de calorii din proteine organismul are nevoie de alte 20-30. Carbohidratii si grasimile ofera rapid energie, pe cand proteinele o elibereaza mai incet.

Nu toate caloriile alimentelor ingerate ajung sa fie matabolizate. In medie circa  5-10% din caloriile alimentelor ingerate nu sunt absorbite si sant eliminate. In ceea ce priveste grasimile acestea trec in cea mai mare masura in sange, prin peretii intestinali. De aici vesinca necesitate de a tine sub control cantitatea de grasimi pe care o consumam.

In ceea ce priveste proteinele, sursele animale sunt mai usor de digerat decat cele vegetale, iar carbohidratii sunt si ei procesati diferit. Glucoza si amidonul sunt nutrienti rapid absorbiti, in timp ce fibrele raman mai mult timp in tractul digestiv. In plus, fibrele blocheaza absorbtia altor calorii. Un consum sporti de fibre te poate ajuta sa elimini o cantitate mai mare din caloriile alimentelor ingerate.

Exercitiile fizice nu ard caloriile alimentelor ingerate. Dar prin exercitii fizice, indiferent cat de intense sunt ele sunt arse cel mult 30% din caloriile consumate intr-o zi. Restul sunt folosite pentru functiile normale ale organismului, care mentin viata.

Alimentele care contin putine calorii te ajuta sa slabesti, dar asta nu se intampla intotdeauna. Alimentele procesate care au un continut redus de calorii nu sunt tocmai un aliat ideal in lupta impotriva kilogramelor. Spre exemplu, cele care nu contin zahar, au in locul acestuia indulcitori artificiali. Iar un indulcitor care nu contine si calorii este un factor care intensifica pofta de mancare. Alimentele cu zero calorii nu aduc nici un beneficiu, ba chiar din contra, scrie Men Health.

Una peste alta caloriile alimentelor sunt o chestiune mult mai complexa decat pare la prima vedere. O concluzie este aceea ca o alimentatie echlibrata, vine la pachet cu un aport caloric ideal. De cele mai multe ori.

Tags:
caloriile alimentelor
calorii
calorii negative
alimentatie sanatoasa
fibre
grasimi
proteine
carbohidrati
dieta pentru scaderea in greutate
Bookmark and Share
[del.icio.us] [Digg] [StumbleUpon] [Twitter]

Articole similare
Lasa un comentariu
 
codul de validare

Calculator
cm
kg
ani
   
Planifica-ti meniul
Intreaba specialistul
  • Dietetik raspunde, Dietetik raspunde

    Redactorii Dietetik.ro isi pun la bataie experienta si cunostintele acumulate. Adresati aici intrebarile...

  • Andra Chirnogeanu, Fitness trainer Fitcurves Andra Chirnogeanu
    Fitness trainer Fitcurves

Adreseaza o intrebare