Care este cel mai sanatos ulei pentru gatit?

Stil culinar 05.03.2018 dietetik

Ne-am obisnuit sa folosim ulei de floarea-soarelui la orice mancare dar pe piata exista si alte tipuri de ulei despre care multi cred ca ar fi mai sanatoase. Cum procedam in acest caz? Alegerea celui mai sanatos tip de ulei poate fi o adevarata provocare pentru oricine, avand in vedere ca exista atat de multe tipuri pe piata incat nici nu stii ce sa alegi. Bineinteles ca vom fi mereu tentati sa alegem cel mai ieftin ulei, dar asta nu inseamna ca si contine nutrientii necesari pentrtu organism sau ca ar fi prelucrat corespunzator.


Ce spun specialistii in nutritie?

 

Esti pe dietetik.ro, locul in care afli cum sa traiesti sanatos si ce diete ti se potrivesc!

Pentru a ne asigura ca avem in bucatarie cel mai bun ulei din toate punctele de vedere, trebuie mai intai sa ne informam exact care sunt tipurile de ulei existente pe piata. Dupa ce am facut acest lucru, trebuie sa studiem cateva aspecte despre fiecare in parte si sa vedem ce intrebuintari au. 
 
Un alt sfat al specialistilor este sa ne alegem uleiul in functie de mancarea pe care vrem sa o preparam, asta insemnand ca trebuie sa avem in casa 1-2 tipuri de ulei. Stiu ca pare ciudat, iar multi ar spune ca este prea multa bataie de cap, dar trebuie sa depunem putin efort daca vrem sa ne bucuram de toate beneficiile aduse. 
 
Cel mai recomandat ulei este cel care are punctul de fumigatie peste 180 de grade Celsius si poate ajunge si pana la 200 de grade. Mai pe intelesul tuturor, uleiul trebuie sa aiba rezistenta buna la caldura.
 
 
 

Cum facem selectia uleiurilor?

 

Inainte de a alege cel mai potrivit ulei, trebuie sa te gandesti care este scopul la care vrei sa-l folosesti. Spun asta pentru ca specialistii recomanda sa folosim un ulei plin de nutrienti pentru salate, deserturi raw vegane si alte mancaruri care nu necesita gatire. Daca ai de prajit, trebuie sa-ti spun ca iti trebuie un ulei rezistent la caldura si care sa nu devina toxic prin prajire. De asemenea, nu te baza prea mult pe acest lucru. Este stiut faptul ca nu ai voie sa prajesti de 2 ori in acelasi ulei, pentru ca va fi toxic. 
 
 
Sa vedem mai intai calitatile tipurilor de ulei cunoscute pentru a vedea in ce scop sa le utilizam:
 
1.Uleiul de floarea-soarelui – cred ca este cel mai utilizat tip de ulei, dar problema este ca prin prajire aduce foarte multe calorii, iar nutrienti nu prea, mai ales cel rafinat. Este uleiul care poate fi folosit la orice tip de mancare fie ca este vorba de salata, supa sau prajeli. Sfatul meu este sa-l alegi mereu pe cel nerafinat, intrucat este plin de vitamina E si acizi grasi sanatosi, care nu se vor pierde prin prajire.
 
2.Uleiul de palmier – este considerat cel mai sanatos tip de ulei, mai ales pentru ca nu pune probleme la prajire, nu-si pierde toti nutrientii si poate fi folosit la orice mancare. Alege-l pe cel nehidrogenat.
 
3.Uleiul de rapita – cand vine vorba de prajeli, este considerat mai sanatos decat uleiul de palmier si asta pentru ca nutrientii nu se pierd deloc. In plus, contine cantitati mari de Omega 3 si Omega-6, care se gasesc si in peste si fructele de mare.
 
4.Uleiul de cocos – cocosul pare a fi bun la toate fie ca este vorba de gatire sau cosmetica si infrumusetare si este bine sa alegi un ulei extravirgin. Poate fi folosit la deserturile raw vegane, supe, salate si legume gatite la abur. Daca ai nevoie sa prajesti, nu ti-l recomand pentru ca nu este prea rezistent la caldura.

5.Unt ghee – se mai numeste untul clarifiat si poti sa-l folosesti mai ales la prajire pentru ca este rezistent si sanatos.
 
6.Uleiul de masline – este foarte sanatos, dar nu ti-l recomand la prajire pentru ca nu este rezistent si devine toxic, in schimb il poti folosi la fierberea legumelor si mai ales la salate.
 
7.Uleiul de migdale – se recomanda la fierberea legumelor, salate si mai ales deserturi vegane gratie aromei; la prajire nu va rezista bine termic.
 
8.Uleiul de in – foloseste-l la orice, dar nu la prajire.
 
9.Uleiul de soia – bun la salate si legume fierte, dar nu la prajire.
 
10.Uleiul de canepa – este bun in salate si deserturi, dar nu la prajire pentru ca devine cat se poate de toxic.
 
11.Uleiul de porumb – cu siguranta nu trebuie folosit la prajire si trebuie folosit cat se poate de rar la salate, pentru ca afecteaza sanatatea.
 
12.Ulei de sofranel – are efecte antioxidante, aroma de nuca si poate fi gasit in magazinele naturiste; in plus contine si vitamina E si acizi grasi sanatosi, dar totusi nu este bun la prajire; il poti folosi in rest la ce doresti pentru ca poti slabi.
 
Se pare ca cele mai sanatoase tipuri de  ulei sunt cele de palmier si de rapita. Merg folosite atat la prajirea alimentelor cat si la alimentele crude.
 
 
Tags:
ulei
ulei pentru gatit
ulei sanatos
Bookmark and Share
[del.icio.us] [Digg] [StumbleUpon] [Twitter]

Articole similare
Lasa un comentariu
 
codul de validare

Calculator
cm
kg
ani
   
Planifica-ti meniul
Intreaba specialistul
  • Dietetik raspunde, Dietetik raspunde

    Redactorii Dietetik.ro isi pun la bataie experienta si cunostintele acumulate. Adresati aici intrebarile...

  • Andra Chirnogeanu, Fitness trainer Fitcurves Andra Chirnogeanu
    Fitness trainer Fitcurves

Adreseaza o intrebare