Cate grasimi e sanatos sa mananci

Nutritionistii ne sfatuiesc intotdeauna sa nu renuntam la grasimi. Conditia este ca ele sa fie sanatoase si sa stim sa portionam bine cantitatile ingerate. Intrebarea nu este deci “e bine sau nu sa mananci grasimi?” ci “cate si ce fel de grasimi sa mananci?”.

Am aruncat un ochi pe studii si am aflat ca nutritionistii ne sfatuiesc sa luam 20-30 la suta din caloriile zilnice din grasimi. Aplicata la o dieta zilnica de 1800 de calorii, regula zice ca intre 40 si 60 de grame din mancare ar trebui sa contina grasimi. Ce fel de grasimi, va spunem imediat.

Esti pe dietetik.ro, locul in care afli cum sa traiesti sanatos si ce diete ti se potrivesc!

Cele mai multe dintre grasimile continute de nuci si alune, dar si de migdale si avocado sunt grasimi care nu se depun. Acestea contin grasimi sanatoase, care ajuta la mentinerea starii de satietate. In plus, cresc nivelul colesterolului bun, numit HDL si sunt precursori pentru fabricarea de hormoni si enzime. 

Ce inseamna dislipidemia - sau cand ai prea multe grasimi in sange.

1. Grasimi saturate

La temperatura camerei, grasimile saturate sunt solide si provin, in majoritate, din sursa animala. Untura, untul, margarina, cascavalul, laptele integral – toate sunt surse de grasime animala. Multi dintre noi stiu ca grasimile saturate au un renume negativ. O noua cercetare incearca insa sa infirme aceste informatii si sa ii faca pe medici nu mai creada atat de puternic ca grasimile saturate sunt direct legate de bolile de inima. Un alt studiu demonstreaza ca aceste grasimi sunt metabolizate mai rapid de corp decat altele, ceea ce inseamna ca rareori se depun pe zonele cu probleme.

Daca vrei sa mananci grasimi saturate iata ce poti incerca:

  • O lingurita de unt sarat – contine 12 grame de grasime si are 102 calorii
  • O lingurita de ulei de nuca de cocos – contine 14 grame de grasime si are 117 calorii
  • O cana de lapte degresat – contine 5 grame de grasime si are 122 calorii
  • 300 de grame de carne de vita la gratar – contine 13 grame de grasime si are 212 calorii

Ce grasimi sa nu mananci niciodata

Dintre toate tipurile de grasimi pe care le poti manca, de una singura trebuie sa te feresti: grasimile trans. Facute de mana omului, aceste grasimi au fost inventate de catre oamenii de stiinta prin “hidrogenarea” uleiului lichid, pentru a dezvolta varietatea produselor. Aceste grasimi se gasesc in produsele preambalate (snacksuri, chipsuri), produsele prajite (cartofi prajiti de la fast food) sau popcorn preparat la microunde. La temperatura camerei aceste grasimi se afla in stare solida, fiind usor de depistat.
 
2. Grasimi mononesaturate

Sunt cele care scad colesterolul total si colesterolul LDL (colesterolul “rau”) si il maresc pe cel bun. Un alt argument care le recomanda este ca sunt ideale in dieta ajutand la reducerea straturilor de grasime din corp.

Daca vrei sa mananci grasimi mononesaturate iata ce poti incerca:

  • un sfert de avocado – contine 7 grame de grasime si are 80 de calorii
  • 10 masline verzi mari – contin 4 grame de grasime si au 40 de calorii
  • o lingurita de unt de arahide – contine 8 grame de grasime si are 94 de calorii

3. Grasimi polinesaturate

Aceste grasimi sunt gasite in general in stare lichida, in special in uleiuri. Si ele micsoreaza colesterolul total si colesterolul LDL. Acizii grasi Omega 3 se gasesc in aceste grasimi. In plus, reduc riscul dezvoltarii diabetului sau al bolilor de inima.

Gasesti grasimi polinesaturate in:

  • 1 lingurita de ulei de porumb, floarea soarelui, soia sau nuci – toate contin 14 grame de grasime si au 120 de calorii
  • O mana de seminte de floarea soarelui prajite – contin 14 grame de grasime si au 165 de calorii.

4. Acizi grasi Omega-3 si Omega-6

Ce trebuie sa mananci in asa fel incat sa-ti asiguri necesarul de Omega-3 fara sa depasesti doza de Omega-6? Ideale sunt fructele de mare, ouale de gaina hranite cu diete imbogatite cu omega-3 si carnea de la animale hranite cu iarba (nu cu porumb, care duce la o crestere a concentratiei de omega 6).

Alte surse bune sunt semintele de in, uleiul de rapita si uleiul de nuca, dar si produsele lactate ale animalelor care consuma vegetale, nu fainuri procesate industrial. Gasesti aici 7 surse vegetale de Omega-3. Una dintre ele este deliciosul hummus.



 

Tags:
Cate grasimi e sanatos sa mananci
omega-3
grasimi sanatoase
grasimi nesanatoase
Bookmark and Share
[del.icio.us] [Digg] [StumbleUpon] [Twitter]

Articole similare
Lasa un comentariu
 
codul de validare

Calculator
cm
kg
ani
   
Planifica-ti meniul
Intreaba specialistul
  • Dietetik raspunde, Dietetik raspunde

    Redactorii Dietetik.ro isi pun la bataie experienta si cunostintele acumulate. Adresati aici intrebarile...

  • Andra Chirnogeanu, Fitness trainer Fitcurves Andra Chirnogeanu
    Fitness trainer Fitcurves

Adreseaza o intrebare