Cum putem avea grija de neuronii creierului?

Afectiuni 04.04.2018
Exista foarte multe controverse in ceea ce priveste neoronii creierului atat la om cat si la animale. Unii cred ca odata distrusi, neuronii nu mai pot fi regenerati, iar alte studii arata faptul ca neuronii se regenereaza de fapt mereu in diverse zone ale creierului. Realitatea este ca neuronii distrusi prezinta sanse foarte scazute spre imposibile de regenerare, dar neuronii care inca functioneaza corespunzator chiar se pot regenera. Cu un stil de viata sanatos, ne putem asigura un sistem neuronal destul de functional pana la adanci batraneti, tinand la distanta pierderea memoriei, lipsa de concentrare sau boli precum Alzheimer.
 
Regenerarea neuronilor nu are loc doar la copii, ci si la adulti, asa ca trebuie sa profitam din plin de acest fapt. Poate ai auzit de multe ori de la profesori sau de la persoanele mai in varsta si intelepte ca “creierul se va mentine sanatos numai daca il antrenezi zilnic”. Asa si este. Creierul este ca un muschi, care functioneaza precum o biblioteca infinita, iar fiecare informatie are o anumita corespondenta. Prin buna functionare a creierului, acesta stie exact de unde sa-si ia informatiile atunci cand are nevoie.
 
Sa stii ca zilnic creierul uman favorizeaza formarea a sute de celule nervoase, iar acest lucru este posibil prin “antrenare” exact cum spuneam anterior. Mai precis, prin invatare, memorare, brainstorming, repetitie si chiar si prin latura psiho-emotionala. Se poate spune ca la batranete nu vom mai avea neuronii produsi in primii nostri ani de viata, ci vom avea altii mai actuali pe care trebuie sa-i regeneram in fiecare zi prin activitatile noastre. Odata cu trecerea anilor, regenerarea neuronilor are loc mai greu si de asta este necesara regenerarea. Este ca si in cazul productiei de colagen si acid hialuronic din corp, care scade cu trecerea anilor si depinde de noi sa o stimulam prin hidratare, suplimentare interna si consumul alimentelor ce contin cele doua substante.
 
 
 
In viata de zi cu zi avem multe activitati nocive printre care fumatul, consumul excesiv de alcool, sedentarismul, proasta gestionare a stresului, depresia si anxietatea si lista poate continua. Practic, ne facem rau cu buna stiinta. Stim ca anumite obiceiuri nu ne fac bine, dar totusi continuam sa le desfasuram. Consecintele nu se vor vedea imediat, ci incepand cu varsta de 50 de ani. Cei mai multi dintre noi uita ca doar noi insine ne putem controla creierul, dar il lasam sa ne controleze. Ne stresam din orice, ajungem depresivi, ne afundam in vicii, iar totul in fond tine de perceptie si de stare. Pana nu constientizam starea sau obiceiul negativ, nu avem cum sa luam masuri. Sunt necesare anumite masuri in stilul de viata daca vrei sa-ti regenerezi in continuare neuronii si sa ai un creier sanatos chiar si la batranetea tarzie. Iata ce poti face:
 
1.Elimina complet stresul sau macar redu-l cat poti de mult daca nu-l poti elimina. Uneori in viata suntem pusi in situatii inedite si poate fi greu sa gestionam anumite probleme, dar cert este ca orice solutie poate fi gasita pe o minte limpede si calma.
 
2.Este natural sa fim suparati cateva ore sau 1-2 zile, dar ce depaseste aceasta perioada este semn de depresie si anxietate, iar asta este moarta sigura pentru neuroni in timp.
 
 
3.Un somn de calitate sa avem in fiecare seara. Se recomanda cel putin 8 ore pe noapte de somn, dar pentru asta trebuie sa lasam grijile la usa ca sa ne putem relaxa si deconecta complet de la griji.
 
4.Sa citim mereu o carti, reviste, stiri, pentru ca asa ne si informam si ne punem creierul la contributie. Nu conteaza ce varsta ai, pentru ca exista material de citit pentru orice varsta.
 
5.Sa ne gasim jocuri de logica si imaginatie, pentru ca asa vom pune creierul la treaba mai mult decat cititul.
 
6.Sa desfasuram zilnic cate o activitate care sa ne puna in miscare si sa ne faca placere, cum ar fi inotul, alergatul, plimbatul cu rolele, bicicleta, etc. Hormonii fericirii produsi de creier vor stimula neuronii.
 
 
7.Sa evitam mezelurile, zaharul rafinat, alimentele pline de sodiu, fainoasele, grasimile nesantoase si alimentele pline de calorii. Acestea dau peste cap glicemia si colesterolul, crescand riscul aparitiei bolilor cardiovasculare si neurologice. Cel mai bine este sa consumam alimente crude, bio, carne mai rar, alimente foarte putin gatite si sa nu faca parte din categoriile anterior mentionate. Exista alimente speciale pentru creier.
 
8.Sa invatam zilnic ceva ceva nou sau macar sa ne perfectionam pe ceva anume.
 

 

Tags:
neuroni
neuronii creierului
Bookmark and Share
[del.icio.us] [Digg] [StumbleUpon] [Twitter]

Lasa un comentariu
 
codul de validare

Calculator
cm
kg
ani
   
Planifica-ti meniul
Intreaba specialistul
  • Dietetik raspunde, Dietetik raspunde

    Redactorii Dietetik.ro isi pun la bataie experienta si cunostintele acumulate. Adresati aici intrebarile...

  • Andra Chirnogeanu, Fitness trainer Fitcurves Andra Chirnogeanu
    Fitness trainer Fitcurves

Adreseaza o intrebare