Dieta mediteraneana

Diete clasice 01.09.2008 dietetik

Dieta mediteraneana este un mod nutritional modern, inspirat din traditia unor tari din Marea Mediterana, din Grecia si din o parte a Italiei. Este benefica pentru ca contine foarte putini acizi grasi saturati, si este bogata in acizi grasi mononesaturati si fibre. Se caracterizeaza prin consumul in abundenta de fructe, zarzavaturi, legume, paine, cereale, ulei de masline, peste si vin rosu.  Dieta cuprinde toate elementle nutritive importante, de care organismul nostru are nevoie pentru o viata sanatoasa.

Alimente care trebuie consumate zilnic

Radacinoasele
, cum ar fi: cartoful, granele, fasolea, zarzavaturile, fructele, nucile, ocupa un rol important in aceasta dieta. Painea reprezinta si ea o parte importanta a dietei, dar nu trebuie servita cu unt sau margarina. Este bine ca la fiecare masa sa serviti din fiecare grup de mancare; de exemplu la micul dejun sa nu serviti doar cereale sau doar paine prajita ci si fructe, si un iaurt degresat. Fibrele solubile ajuta la reducerea colesterolului, pot preveni aparitia unor forme de cancer; deci va este recomandat sa consumati aproximativ 30 gr de fibre pe zi, solubile si insolubile.

Fructele si zarzavaturile; va puteti alege o diversitate de frcute proaspete, la cutie sau congelate, de obicei acestea au mult zahar adaugat. Fructele proaspete contin mai multe fibre decat sucurile de fructe din comert, asa ca, daca doriti sa beti un suc de fructe fiti siguri ca este natural 100%.  La zarzavaturi puteti alege frunze de salata, sau laptuci care au de sase ori mai multa vitaminva C, si de opt ori mai mult beta-caroten decat salata iceberg. Trebuie sa stiti ca daca nu le serviti proaspete isi pierd din vitamine.
Legume si nucile sunt o sursa buna pentru fibre, vitamine, minerale, proteine si pot fi servite in locul carnurilor. Jumatate de cana de fasole uscata gatita aduce beneficii ca si carnea dar mult mai bune deoarece nu contine acizi grasi saturati (care se intalnesc in carne). Nucile si alunele sunt bogate in calciu si zinc.

Uleiul de masline este singurul aliment gras din aceasta dieta, dar si sanatos. Colesterolul este si el necesar pentru functiile organismului, dar prea multa grasime intr-o dieta  poate spori riscul bolilor de inima si unele forme de cancer.

Aizii grasi hidrogenati – sunt cei mai periculosi
Acizii grasi saturati – nu sunt buni pentru sanatatea dumneavoastra. Carnea de porc contine mai putini acizi grasi saturati decat cea de pui.
Acizii grasi nesaturati – se gasesc cel mai mult in plante, previn aparitia bolilor,
Acizii grasi polinesaturati se gasesc in floarea soarelui, in soia, in unele specii de peste.
Produse lactate – trebuie consumate in portii mai mici si reprezinta o sursa de calciu. In aceasta dieta se recomanda o cana de lapte pe zi.

Tags:
dieta mediteraneeana
acizi grasi monosaturati
fibre
fructe
zarzavaturi
legume
paine
cereale
ulei de masline
peste
vin rosu
Bookmark and Share
[del.icio.us] [Digg] [StumbleUpon] [Twitter]

Articole similare
Lasa un comentariu
 
codul de validare

Calculator
cm
kg
ani
   
Planifica-ti meniul
Intreaba specialistul
  • Dietetik raspunde, Dietetik raspunde

    Redactorii Dietetik.ro isi pun la bataie experienta si cunostintele acumulate. Adresati aici intrebarile...

  • Andra Chirnogeanu, Fitness trainer Fitcurves Andra Chirnogeanu
    Fitness trainer Fitcurves

Adreseaza o intrebare