Pestele, un risc pentru sanate?

Bogat in acizi grasi esentiali, omega 3 si omega 6, pestele este un aliment de baza intr-o dieta echilibrata, dar un consum exagerat, mai ales daca este vorba despre peste oceanic, poate determina depasirea limitelor de mercur admise pentru organismul uman, ceea ce duce la grave probleme, mai ales daca pestele contaminat cu mercur este consumat de femeile insarcinate (mercurul impiedica dezvoltarea neurologica a fatului) si de copii. Nu trebuie omis ca acizi grasi omega 3 si omega 6, din carnea de peste, contribuie la sanatea celulei nervoase, imbunatatesc memoria, protejeaza inima, combat artrita si cancerul.  

Organizatia Mondiala a Sanatatii si Administratia Americana pentru Siguranta Alimentelor si Medicamentelor (FDAau stabilit ca pestele este sigur pentru consum, in conditiile in care nu este depasita cantitatea de 340 de grame de peste pe saptamana, pentru femei, si pana la maxim 400 de grame pe saptamana, pentru un barbat care nu are niciun fel de probleme de sanatate.  

Esti pe dietetik.ro, locul in care afli cum sa traiesti sanatos si ce diete ti se potrivesc!

Este foarte important de stiut care sunt speciile de pesti, unde contaminarea cu mercur este mai mare. 

Femeile insarcinate si copiii mici sunt cei mai expusi la efectele toxice ale mercurului. Studiile facute de americani au aratat ca, unul din sase nou-nascuti are in sange o concentrate de mercur peste limita admisa.

Mercurul ajunge in aer, avand ca sursa rezidurile produse de arderea carbunelui in centralele termoelectrice, ploaia aduce mercurul pe si in sol, si de aici acesta ajunge, in final, in apa marilor si oceanelor, contaminand pestii si ale specii marine. Mercurul reprezinta un risc major pentru sanate, afectand echilibrul sistemului nervos, imunitatea si activitatea cardiaca.

Evita sa consumi urmatorii pesti care au un continut ridicat de mercur, mai ales daca esti insarcinata. Evident, fereste-i pe cei mici de aceste specii de peste: rechin,  peste-spada, macroul regal, ton, halibut si stiuca.

Este recomandat sa nu depasesti o portie pe luna de: midii albastre, stridii, cod, crab, si oricare peste alb din America de Nord.

Urmatoatoare specii de peste au concentratii reduse de mercur: ansoa, sardine, somon salbatic (din Pacific), hering, cambula, egrefin, pastrav de crescatorie, creveti, somn de crescatorie. Cu doua amendamente: pescuitul crevetilor aduce grave prejudicii mediului inconjurator si, doi, pestii de crescatorie pot fi contaminati cu alte metale grele, cel putin la fel de daunatoare ca si mercurul (plumb, de exemplu), asfel ca nu trebuie depasita, nici in acest caz, cantiatea optima de peste recomandata, pe saptamana.

Cand prepari pestele tine cont de urmatoare sfaturi:

  • Consuma specii variante de peste, nu te limita doar la una;
  • Curata grasimea si pielea de peste, acestea fiind locul unde sunt depozitate metalele grele si toxinele. Acest procedeu este cu atat mai necesar, daca este vorba despre un peste gras, si te afli in perioada unui regim de slabit;
  • Prin preparare termica se elimina din substantele contaminante din carnea de peste. Arunca uleiul in care ai prajit peste;
Tags:
omega3
omega 6
peste
mercur
nutritie sanatoasa
regim de slabit
Bookmark and Share
[del.icio.us] [Digg] [StumbleUpon] [Twitter]

Articole similare
Lasa un comentariu
 
codul de validare

Calculator
cm
kg
ani
   
Planifica-ti meniul
Intreaba specialistul
  • Dietetik raspunde, Dietetik raspunde

    Redactorii Dietetik.ro isi pun la bataie experienta si cunostintele acumulate. Adresati aici intrebarile...

  • Andra Chirnogeanu, Fitness trainer Fitcurves Andra Chirnogeanu
    Fitness trainer Fitcurves

Adreseaza o intrebare