Prin procesare, unele alimente devin periculoase

Alimentatie 31.01.2019 dietetik
In ultimii ani se discuta tot mai des despre procesare si implicit, alimentele procesate si asta pentru ca medicii si nutritionistii cred ca sunt responsabile pentru cresterea incidentei bolilor societatii si putem include aici obezitatea, bolile cardiace, cancerul de colon, afectiunile digestive si diabet. Chiar daca din ce in ce mai multe persoane au inceput sa se orienteze spre un stil de viata cat mai sanatos cu putinta tot este destul de greu sa te feresti de acele alimente procesate si nesanatoase si asta pentru ca unele se regasesc peste tot in jurul nostru, iar despre unele nici nu te gandeai cat pot fi de daunatoare. In plus, acele alimente nesanatoase sunt si foarte gustoase si este greu uneori sa rezisti tentatiei. Sfatul nostru este ca iti poti face o mica pofta din cand in cand, dar sa fie intr-o cantitate foarte mica sau poti altfel sa gasesti varianta sanatoasa si slab calorica la acele alimente nerecomandate.
 
Putini inteleg insa riscul alimentelor procesate. Ele in fond trec printr-un procesc lung de rafinare, proces in urma caruia isi pierd toti nutrientii esentiali pentru organism. Putem lua exemplul fainei albe de grau. Nu si-ar inchipui nimeni cat este de nesanatoasa, dar realitatea este ca este plina de calorii goale, care prin consum regulat favorizeaza bolile anterior mentionate.
 
Alimentele procesate sunt cunoscute ca fiind aducatoare de inflamatii si dezechilibre la nivelul corpului si asta pentru ca unele sunt pline in tot felul de chimicale, coloranti, uleiuri vegetale si diverse alte substante chimice. Daca ajungem sa mai si prajim acele alimente gradul de toxicitate va creste si mai mult. Un exemplu in acest sens ar fi cartofii pe care ii gasim la punga in magazine gata taiati si pe care ii prajit rapid si lejer acasa. In mod normal, alimentele procesate sunt ca sa ne faca mai usoara si asta pentru ca sunt la indemana gata pregatite, dar oare merita consumul lor chiar cu orice pret?
 
Unii poate nu vor fi prea incantati de ideea de a le scoate din regimul alimentar, fiind ocupati si neavand timp de gatit si trebuie sa recunoastem ca au si preturi destul de accesibile. Normal ca este tentant sa le cumperi spre deosebire de cele mai sanatoase alimente de pe piata (ulei de masline, legume, fructe, seminte, etc.).
 

Cum afecteaza alimentele procesate sanatatea?

 
Putini stiu ca sistemul imunitar se afla la nivelul colonului unde avem acele “bacterii bune” care se hranesc cu bacteriile rele si ne asigura astfel un sistem imunitar puternic. In acest sens medicii recomanda consumul regulat de probiotice pentru a favoriza inmultirea acestor bacterii bune. Din pacate, prin consum regulat de alimente procesate nu facem altceva decat sa diminuam numarul bacteriilor bune pentru ca nu vor mai avea nutrienti esentiali si asa apar tot felul de afectiuni in lant. Se intampla asta din cauza dezechilibrelor produse de alimentele nerecomandate.
 
 
 

De care alimente procesate sa ne ferim?

 
Trebuie sa stii ca exista doua categorii de alimente procesate si anume cele mai putin procesate si cele ultra-procesate. Ideal ar fi sa evitam consumul excesiv al alimentelor din a doua categorie, pentru ca prima nu este deloc periculoasa.
 
Din categoria recomandata de alimente procesate fac parte urmatoarele si le poti consuma fara griji:
 
  • Uleiul de masline
  • Uleiul de cocos
  • Sucul de rosii
  • Ciupercile la conserva
  • Fasolea la conserva
  • Porumbul la conserva
  • Tofu la conserva
  • Legumele la punga (inghetate)
  • Natto la conserva
  • Naut la conserva
  • Laptele veegtal (migdale, cocos, soia)
  • Soia bio (nu cea plina de hormoni si mult prea procesata)
  • Pastele integrale
  • Iaurtul grecesc

 
Din categoria alimentelor ultra-procesate fac parte:
 
  • Uleiul de floarea-soarelui
  • Cartofii gata taiati si congelati
  • Faina alba de grau – alege din tipurile sanatoase de faina aici
  • Pizza congelata 
  • Supa la plic cu taitei si diverse arome  - cea mai nesanatoasa
  • Produsele de patiserie  - care se prepara din faina alba de grau
  • Mancarea de tip fast-food – plina de grasimi vegetale trans si capata toxicitate prin prajire
  • Sucurile carbogazoase – contin tot felul de coloranti si indulcitori
  • Pastele care nu sunt integrale
  • Mezelurile care nu sunt obtinute pe cale naturala si sunt gata taiate in magazine – cumpara doar din surse sigure si verificate 
  • Chips-urile
  • Dulciurile si alte rontaieli
  • Iaurtul cu tot felul de arome si culori – nu este nici pe departe sanatos cum credeai

Esti pe dietetik.ro, locul in care afli cum sa traiesti sanatos si ce diete ti se potrivesc!

 
Iata asadar ca prin ultra-procesare, unele alimente sunt adevarate “bombe calorice” aducatoare de boli.
 

 

Tags:
alimente
procesare alimente
alimente periculoase
Bookmark and Share
[del.icio.us] [Digg] [StumbleUpon] [Twitter]

Articole similare
Lasa un comentariu
 
codul de validare

Calculator
cm
kg
ani
   
Planifica-ti meniul
Intreaba specialistul
  • Dietetik raspunde, Dietetik raspunde

    Redactorii Dietetik.ro isi pun la bataie experienta si cunostintele acumulate. Adresati aici intrebarile...

  • Andra Chirnogeanu, Fitness trainer Fitcurves Andra Chirnogeanu
    Fitness trainer Fitcurves

Adreseaza o intrebare