Regimul alimentar nordic sau sudic (mediteranean) - ce ai alege?

Diete celebre 26.06.2018 dietetik
Despre regimul alimentar sudic sau dieta mediteraneana sigur ai mai auzit si asta pentru ca este recomandata peste tot. In plus, nu exista an in care sa nu castige topul dietelor sanatoase. Se poate spune ca nu este o dieta propriu-zisa de slabit, ci mai degraba un adevarat stil de viata pe care il poti mentine pe o perioada nedefinita. Sa nu uitam ca locuitorii din zona mediteraneana nu au cazuri de obezitate, boli cardiovasculare, diabet, depresii si ies in evidenta si prin longevitate.
 
De cativa ani incoace se vorbeste insa si despre o dieta care se afla la polul opus, dar care are destul de multe asemanari cu dieta mediteraneana. Astazi vom vedea care este cel mai sanatos regim alimentar ca sa-ti fie mai usor sa te decizi asupra unuia.
 

In ce consta dieta mediteraneana?

 

Nu vom intra in amanunte in ceea ce priveste aceasta dieta, ci vom spune in mare in ce consta. Este un regim alimentar sanatos, echilibrat si variat care presupune consumul tuturor categoriilor alimentare, dar trebuie sa fii cu bagare de seama la combinatii si portiile de mancare. Principiul dietei este sa mananci cate putin din fiecare cat sa-ti potolesti foamea si nu pana simti ca-ti plesneste stomacul. 
 
Bucataria mediteraneana este cunoscuta si iubita in toata lumea si nu este de mirare daca este sa ne gandim la bucatele pline de culori si arome diverse. Cu siguranta nu ai cum sa te plictisesti cu asemenea regim alimenetar. In plus, este cunoscuta pentru ca tine la distanta diabetul, colesterolul rau, bolile comune ale societatii si asigura longevitatea.
 
 
Ca sa-ti faci o idee sa stii ca baza in dieta mediteraneana este uleiul de masline care este utilizat la orice mancare, indiferent despre ce este vorba. Apoi branzeturile si iaurturile sunt utilizate destul de mult cu tot felul de legume, verdeturi si seminte. Fructele oleaginoase sunt si ele importante, dar consumate in cantitati mici. Cam un pumn pe zi  si este vorba de nuci, migdale, acaju, etc.
 
In ceea ce priveste consumul de carne sa stii ca ai voie de 3-4 ori pe saptamana peste si fructe de mare. Contin acizi grasi sanatosi Omega-3 si Omega-6 si stau la baza dietei la fel ca si uleiul de masline. Secretul este sa gatesti carnea cat mai sanatos cu putinta si anume la abur, la grill sau cuptor cu diverse legume si verdeturi. NU ai voie carne ca atare.
 
 
 
Se consuma multe fructe, dar mai mult sub forma de limonade, citronade si smoothieuri de tot felul. Desigur, se accepta si salatele de fructe, dar sa nu fie consumate cu smantana, frisca sau alte combinatii nesanatoase. Cele mai utilizate fructe sunt portocalele, grapefruitul, pomelo, capsunile, piersicile, caisele, kiwi, pepenele, mandarinele, lamaile si lime-ul.
 
Ierburile aromatice conteaza foarte mult. Sunt nelipsite de la orice mancare. Se foloseste adesea patrunjel, oregano, cimbru, rozmarin, marar, usturoiul, ceapa verde, busuiocul, menta, etc.
 

In ce consta dieta nordica?

 

Esti pe dietetik.ro, locul in care afli cum sa traiesti sanatos si ce diete ti se potrivesc!

Vei observa multe asemanari intre cele 2 regimuri alimentare si diferente care constau mai mult in gusturile alimentare ale fiecaruia, nu neaparat in ceea ce priveste calitatile nutritionale. O dieta nordica au evident tarile nordice precum Suedia, Finlanda, Norvegia, Islanda si sunt cunoscute pentru gradul de fericire si longevitate. Se pare ca au gasit echilibrul perfect intre natura, placeri culinare si sanatate. Nu exista compromisuri la ei, ci doar moderatie.
 
 
 
Daca la dieta mediteraneana este principal uleiul de masline, aici conteaza uleiul de canola sau uleiul din seminte de rapita. Trebuie sa stii ca nordicii se folosesc de tot ce le  ofera natura, motiv pentru care gatesc mai putin si consuma multe cruditati in diverse combinatii. Pentru ei sunt importante fructele de padure datorita asezarii geografice, semintele, legumele (in special, radacinoasele), carnea de elan care contine foarte putine grasimi si bineinteles, pestele si fructele de mare. As spune ca mai putin fructele de mare. Ei se bazeaza mai mult pe peste precum hering, somon, macrou si alte tipuri mai consistente.
 
Sunt putin mai extremi cand vine vorba de ierburi aromatice si alte cruditati din natura. Prefera muschii de copac, tarhonul, arpagicul, feniculul, etc. Folosesc si ei usturoi, marar si patrunjel.
 
Un alt punct comun ar fi si consumul cerealelor integrale si al taratelor. Le combina cu iaurturi, fructe, verdeturi si diverse mirodenii. Daca hrana este cruda este perfect pentru ei.
 
Prea multe diferente nu exista, dar depinde ce principii te atrag mai mult. Noi am spune ca dieta mediteraneana este mai indicata pentru ca este mai variata si mai echilibrata. Cert este ca pot fi combinate fara probleme.
 

 

Tags:
regim alimentar
regim alimentar nordic
regim alimentar mediteranean
Bookmark and Share
[del.icio.us] [Digg] [StumbleUpon] [Twitter]

Articole similare
Lasa un comentariu
 
codul de validare

Calculator
cm
kg
ani
   
Planifica-ti meniul
Intreaba specialistul
  • Dietetik raspunde, Dietetik raspunde

    Redactorii Dietetik.ro isi pun la bataie experienta si cunostintele acumulate. Adresati aici intrebarile...

  • Andra Chirnogeanu, Fitness trainer Fitcurves Andra Chirnogeanu
    Fitness trainer Fitcurves

Adreseaza o intrebare