Rozmarinul

In Grecia antica, studentii si intelectualii isi puneau crengute de rozmarin in par inaintea unor examene sau a unor discursuri publice, fiindca se credea ca acesta sporeste capacitatea de memorare; rozmarinul era aruncat si peste mormintele persoanelor decedate, ca un simbol al aducerii aminte; in prezent, in unele tari, rozmarinul este o planta utilizata la ceremoniile de casatorie.

PROPRIETATILE DE BAZA

Fibrele, fierul, calciul, manganul si vitamina B6 sunt cei mai importanti nutrienti din rozmarin. In cazul rozmarinului in stare uscata, cantitatea de calciu si de fier este insa cu 40% mai ridicata decat in starea naturala, gratie lipsei apei. Cat priveste cantitatea de mangan, aceasta este cu 25% mai mare in cazul rozmarinului proaspat, in comparatie cu cel uscat.

Esti pe dietetik.ro, locul in care afli cum sa traiesti sanatos si ce diete ti se potrivesc!

Aceasta parfumata mirodenie contine substante care stimuleaza cresterea imunitatii, sporesc circulatia sangelui prin artere spre inima si creier si ajuta in procesul de digestie. Deasemenea, rozmarinul mai contine si compusi anti-inflamatori care au rolul de a reduce severitatea atacurilor sau crizelor de astm, indiferent de varsta bolnavului. Mai multe studii au aratat ca uleiuri eterice de calitate superioara sunt prezente in frunzulitele de rozmarin. Acestea sunt raspunzatoare pentru circulatia sangelui la nivelul creierului.

Asa ca data viitoare cand veti nimeri peste produse culinare imbogatite cu rozmarin, sau vi le veti prepara singuri acasa, felicitati-va pentru o decizie inteligenta dar si….parfumata.

Contraindicatii: rozmarinul nu este inclus pe nici o lista alcatuita din elemente care pot aduce prejudicii sanatatii umane. Doar cantitatile mari trebuie sa fie evitate de catre femeile gravide sau de catre cele care alapteaza.

Continut caloric: 7 la doua grame (echivalentul unei lingurite de rozmarin uscat).

CELE MAI UTILE INTREBUINTARI CULINARE

Rozmarinul este folosit aproape in totalitate pentru condimentarea sau parfumarea felurilor importante, principale, de mancare. Dintre acestea, cele mai cunoscute sunt puiul cu rozmarin, cartofii cu rozmarin la cuptor, friptura clasica de miel la cuptor sau cotletele de porc cu rozmarin la cuptor. Insa mai exista si alte variante, de ce sa ramanem in aceste limite? Cateva exemple: rozmarinul uscat poate fi pus la omletele de dimineata, la supe, in sosurile de tomate pregatite pentru diferite mancaruri sau in prajirea fructelor de mare, precum crevetii, midiile sau calamari.

O alte metoda inedita din bucataria mediteraneeana se refera la carnea pe gratar: crengutele de rozmarin proaspat se pun direct peste carnea care sfaraie la gratar, avand grija ca rozmarinul sa atinga pana la final ambele parti. Tot in bucataria acestei regiuni, in special in Italia, rozmarinul este ingredient de baza in prepararea specialitatilor de paine pe baza de ierburi (in special pentru foccacia).

Este adevarat ca nu v-ati gandit pana acum sa introduceti rozmarinul in dressingurile pentru salate? Daca doriti sa experimentati acest lucru, iata secretul: amestecati o lingurita de rozmarin uscat cu 30 ml de ulei de masline, putina sare si putin piper, nimic altceva in rest. Dupa ce ati batut bine aceste ingrediente, turnati-le peste salata delicioasa de vara pe care tocmai ati pregatit-o.

Indiferent la ce tip de mancare folositi rozmarinul, nu uitati ca este o planta foarte aromata, iar o cantitate prea mare isi poate pune amprenta prea mult pe un fel. In fine, frunzele uscate de rozmarin se mai folosesc si in amestecurile de ceaiuri herbale.

LA CE TREBUIE SA FITI ATENTI CAND CUMPARATI SI DEPOZITATI ROZMARINUL

De fiecare data cand este posibil sau aveti ocazia, alegeti rozmarinul proaspat in dauna celui uscat, ambalat la sticlute sau la cutii, fiindca aroma e mai puternica. Crengutele proaspete de rozmarin trebuie sa aiba mugurii de culoare verde inchis si sa nu prezinte pete sau urme de decolorare. Rozmarinul proaspat poate fi pastrat fie in frigider, invelit, fie afara, insa infasurat in hartie.

E bine sa fiti atenti chiar si cand procurati rozmarin uscat. De ce? Simplu – unele magazine generaliste pot sa aiba cantitati vechi, in timp ce unele specializate, cum ar fi magazinele naturiste, pot avea rozmarin de calitate superioara. Rozmarinul uscat trebuie depozitat in locuri intunecate si uscate. Daca vreti sa uscati rozmarin proaspat, trebuie sa smulgeti toate frunzulitele de pe tulpina si sa le intindeti pe un ziar sau pe o bucata mare de hartie, intr-o camera calduroasa.

INEDIT DESPRE ROZMARIN

Va puteti cultiva singuri acasa rozmarin proaspat; important e sa cultivati semintele intr-un vas de ceramica de minimum 30 de centrimetri adancime, sa nu mutati des vasul din loc si sa mentineti pamantul umed, dar nu ud.

Mirosul parfumat al rozmarinului este mereu asociat cu mancarea buna si cu o atmosfera placuta, insa ceea ce este important e faptul ca poate fi asociat si cu sanatatea. Din moment ce impuscam doi iepuri dintr-o lovitura, o mancare gustoasa si beneficii de sanatate, este important sa constientizam rolul rozmarinului in bucataria fiecaruia dintre noi.

Tags:
rozmarin
calciu
fier
bvitamina
c
bucatarie mediteraneana
pui
miel
Bookmark and Share
[del.icio.us] [Digg] [StumbleUpon] [Twitter]

Articole similare
Lasa un comentariu
 
codul de validare

Calculator
cm
kg
ani
   
Planifica-ti meniul
Intreaba specialistul
  • Dietetik raspunde, Dietetik raspunde

    Redactorii Dietetik.ro isi pun la bataie experienta si cunostintele acumulate. Adresati aici intrebarile...

  • Andra Chirnogeanu, Fitness trainer Fitcurves Andra Chirnogeanu
    Fitness trainer Fitcurves

Adreseaza o intrebare